براساس یک مطالعه ی حیوانی، وجود مقادیر زیاد فروکتوز در رژیم غذایی در دوران بارداری بر متابولیسم فرزندان تأثیر می گذارد

18 اوت 2020 - براساس تحقیقات محققان دانشگاه Otago، بر روی خوکچه های هندی، افزایش میزان مصرف فروکتوز در دوران بارداری می تواند باعث ایجاد تغییرات قابل توجهی در عملکرد متابولیکی مادر و ترکیب شیر وی شود و متابولیسم فرزندان را تغییر دهد.

این تحقیق که توسط دکتر Clint Gray ، از گروه طب اطفال و سلامت کودکان انجام شد، نشان داد که افزایش فروکتوز در رژیم های غذایی خوکچه های هندی ماده، منجر به تغییرات بسیار معنی دار و مداومی در غلظت اسیدهای چرب آزاد در گردش خون فرزندان آنها می شود، این درحالی بود که فرزندان هیچ گونه فروکتوزی بطور مستقیم دریافت نمی کردند.

این تحقیق در ژورنال بین المللی Frontiers in Endocrinology منتشر شده است.

دانشجوی دکترا Erin Smith، نویسنده ی اول این مقاله، می گوید: تحقیقات قبلی نشان داده است که تغذیه ی بی کیفیت در دوران بارداری می تواند فرزندان را مستعد عواقب طولانی مدت سلامت از جمله چاقی، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی در مراحل بعدی زندگی کند. با این وجود، در مورد تأثیر افزایش مصرف فروکتوز قبل و در دوران بارداری و اثرات جانبی آن بر شیردهی، رشد جنین و عملکرد متابولیکی فرزندان، اطلاعات کافی وجود ندارد.

دو گروه آزمایشی از خوکچه های هندی یا با یک رژیم غذایی استاندارد و یا با یک رژیم غذایی استاندارد همراه با فروکتوز افزوده شده، قبل و در دوران بارداری تغذیه شدند. به گروه دوم، آب شیرین شده با فروکتوز داده شد تا برای آنها مصرف نوشیدنی شیرین قندی توسط انسانها را تقلید کنند. این کار از 60 روز قبل از جفت گیری و تا زمان بدنیا آمدن فرزندان ادامه یافت. فروکتوز 16.5 درصد از کالری روزانه ی رژیم غذایی آنها را تشکیل می داد، که بسیار نزدیک به میانگین مصرف فروکتوز / قند در کشورهای غربی استف که تخمین زده می شود تقریباً 14 درصد از میانگین دریافت کالری روزانه را شامل می شود.

محققان دریافتند که فروکتوز در وضعیت متابولیکی خوکچه های باردار و میزان اسید چرب آزاد موجود در شیر آنها تأثیر معنی داری بر جا می گذارد. محققان همچنین اولین شواهد از افزایش اسیدهای چرب آزاد در فرزندان متولد شده از مادران تغذیه شده با فروکتوز را یافتند که الگوی بسیار خاصی را نشان می داد، همچنین متابولیسم چربی فرزندان تغییر یافته بود و این تغییرات در طول سالهای اولیه ی زندگی آنها ادامه داشت.

خانم اسمیت گفت: به خوبی مشخص شده است که افزایش میزان اسیدهای چرب در گردش خون، خطر چاقی، مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد، از سوی دیگر نتیجه ی مصرف فروکتوز، افزایش سنتز اسیدهای چرب است.

او گفت: این شواهد حاکی از آن است که رژیم های غذایی نامطلوب مادر، مانند رژیم های غذایی حاوی فروکتوز و قندهای تصفیه شده، ممکن است در افزایش بیماری های متابولیکی در انسان، که ما در 40 تا 50 سال گذشته شاهد آن بوده ایم، نقش داشته باشند. مطالعه ی ما بر اهمیت محدود کردن مصرف فروکتوز تصفیه شده، مانند نوشیدنی های شیرین قندی، و تلاش برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل تر قبل و در دوران بارداری و شیردهی زنان تأکید دارد.

منبع:

Frontiers in Endocrinology, 2020; 11 DOI: 10.3389/fendo.2020.00550

www.sciencedaily.com/releases/2020/08/200818094101.htm